Ta vara på det ni har

Tänk om man köpte mat eller skänkte pengar till fattiga barn och familjer för pengarna som man nu köper bomber och vapen för. Tänk då vilken nytta det skulle göra. Varje dag hade en familj kanske sluppit svälta. Det skulle betyda mindre svält och törst. Vilket skulle leda till färre sjukdomar. Varför kriga när man vet att det inte är så man löser något. Folk skadas. Folk dör. Ingen gillar krig. Kan inte alla bara ha samma rättigheter? Alla borde få tillräckligt med mat för att äta sig mätt dagligen. Alla borde få vatten så det räcker. Alla borde ha råd med varma kläder när det är kallt. Och skor. Så att man inte trampar på vassa föremål som folk bara slänger omkring sig. Visst kan alla göra en liten skillnad. Det kanske är allt som räcker. Stoppa ner skräpet i fickan istället för att slänga det på marken. Återvinn så mycket som möjligt. Släng inte gamla kläder, utan skänk dom till fattiga familjer. Ta inte åt dig mer mat än vad du äter upp. På tal om mat. All den mat som slängs i skolor varje dag skulle räcka till flera fattiga byar. Varför är vi så kräsna? Klagar på skolmaten när det finns folk som svälter dagligen. Sedan klagar vi på vattnet om det kommer från en kran på toaletten. Men det finns folk som dricker ur vattenpölar där ute i världen! Vattenpölar som djur kanske släppt sin avföring i. Vattenpölar som kanske fordon har kört i. Folk dricker sånt vatten. Och vi klagar på rent vatten som bara råkar komma från ”fel ställe”. Vi är äckligt bortskämda. Vi har det bra, men vi vägrar att inse det. Bara för att vi ser upp till de som har det bättre. Världen är orättvis. Men det är allt för få som tänker på det.

Det blev ett väldigt långt inlägg, men jag tycker att ni ska ta och tänka igenom detta.



Kommentarer
Postat av: Emmie

Det är bra tänkt, speciellt det där med krig, det är något jag aldrig förstått mig På, ja'menar, "nu känner jag för o slåss lite, vad sägs om och starta ett krig som kanske håller på i flera år??"

ÖHH, det är ju bara mentalsjukt!!

Jaja, nu får jag avsluta den här kommentaren innan jag tar till massa fula ord..

Puss från mig;D

2011-11-24 @ 19:19:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0